Sverre Blindheim

Min vw historie begynte når jeg var femten-seksten år gammel og begynte på videregående, jeg hadde egentlig elektrolinjen på førstevalg, men måtte ta til takke med andrevalget som var mekaniske fag. Det var trolig da en interesse for mekking og metall våknet. En 1969 modell med navn “Rakel” ble handlet inn, og derifra har det alltid vært en luftkjølt i garasjen.

Hvorfor boble er egentlig litt vanskelig å si. Ingen i familien hadde hatt luftkjølt de siste årene, i såfall så lenge jeg kunne huske tilbake. Vi ble to boblefrelste i klassen det året, så mulig litt på virket? Den store drømmen den gangen var 1303S, med bredda skjermer og plastikk, porschebakluke hadde jeg derimot allerede da sterke meninger i mot!

Min egen boble ble fort en prosjektbil, plukket helt ned og påbegynt rustsveist. Og det var mye å sveise, så etterhvert ble denne bobla gitt opp til fordel for andre prosjekter. Bunnpannen var bra, så jakten på nytt karosseri var igang. Et 1967 karosseri ble hentet fra Sandefjord og planen var klar.

6835_142194556119_6586983_n

Så dukket den opp. “1957 modell boble, selges kroner 6000”. På Moltustranda, ikke lange veien fra hvor jeg bodde. Tiden har flydd og bilen har stort sett blitt nedprioritert til fordel for andre prosjekter. 2013 derimot har så langt startet med friskt mot. Følg byggetråden min på VWNorge forumet. Forhåpentligvis ser den veien igjen om ikke så altfor lenge. 🙂

Tidligere biler, hvor flere av dem fortsatt er i klubben:

  • 1967 T1 1300
  • 1968 T1 1300
  • 1969 T1 1300
  • 1974 T1 1303S

T2 panelbuss og Karmann Ghia ønskes kjøpt for øvrig. 😉

I tillegg så klarte jeg å få litt vw-entusiasme over på min far, så han har hatt:

  • 1959 T1 1200. Senket Rag-top med 1600 motor. Denne kjørte jeg mye når lappen var rykende fersk. 🙂
  • 1969 T1 1300.
  • 1971 T1 1302
  • 1967 T2 dobbeltkabiner
  • 1971 T2 panelbuss

Nytt bil i samlingen oktober 2013!

Når man har to biler, så kan man vel kalle det en samling? Var på jakt etter boble eller buss i grei brukstilstand som jeg kunne bruke på dager med finevær og treff mens ovalen står uferdig, men så dukket denne opp og jeg bare måtte ha den. En 1958 Karmann Ghia. I perioden 1955 til og med 1959 ble det produsert såkalte “lowlight” Ghiaer. Hovedlyktene foran sitter lavere enn på de nyere utgavene, mindre baklys og diverse annet gjør dette til en ganske skjelden bil på norske veier.

1149162_10151658174111120_697454417_o

Legg inn en kommentar